Jump to navigation

Forside
  • Nyheder
    • Seneste nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Vores indsatser
    • Kultur og Sundhed
    • Visuel Kultur
    • Kultur i Natur
    • Vores projekter
  • Om Kulturregion Fyn
    • Styregrupper
    • Netværk
    • Sekretariat
    • Faste tilskud
    • Kommunesamarbejde
    • Vores logoer
    • Kontakt os
    • Rapport 2021-2024
  • Fynske fodspor
  • Søg

Sammenfatning: PixiFilm 2.0 træner samarbejde og giver medieforståelse

14.6.2018

PixiFilm 2.0 flytter film-og mediebrugen i daginstitutionerne fra at være passiv til en aktiv film- og medieforståelse. Det er blot én af nøgleindsigterne fra den film- og mediepædagogiske førskoleindsats, som kan læses i Det Danske Filminstitut og Kulturregion Fyns nye sammenfatning.

I 2017 har Det Danske Filminstitut (DFI) og Kulturregion Fyn samarbejdet om en film- og mediepædagogisk førskoleindsats PixiFilm 2.0 – med afsæt i Kulturregion Fyns filmpædagogiske førskoleprojekt PixiFilm og i samarbejde med børn og pædagoger fra udvalgte fynske daginstitutioner. Udviklingsarbejdet er understøttet med følgeforskning ved University College Capital (UCC).

Det er projektets udgangspunkt, at filmmediets unikke formsprog kan udvikle erkendelse og berige børnenes perspektiver, samarbejdsevner og engagement. Dette arbejde udvikler en mere eksperimenterende praksis, der giver rum til kreativitet, og som udvikler børnenes evne til at tilegne sig og håndtere abstrakt viden.

PixiFilm-projektets formål er at tilføre en merværdi gennem en aktiv film-, medie- og teknologiforståelse, hvor børn og pædagoger udforsker nye muligheder sammen. Børn skal ikke bare agere tilskuere, men være aktivt handlende brugere, skabere og medfortællere på deres egne historier og virkelighed.

NØGLEINDSIGTER FRA FORSKNINGEN:
* PixiFilm-konceptet er brugbart for både begyndere, letøvede og øvede pædagoger
* 90% af de adspurgte pædagoger vil bruge PixiFilm-aktiviteterne og DFI’s app fremover
* Børnene udviser stort ejerskab for deres egen filmskabelse
* PixiFilm er et godt format for børnene til at træne samarbejde og rollefordeling
* Børnene viser hensyn til hinanden, har det sjovt – opgaverne faciliterer samarbejde, og der opstår et lærende og udviklende fællesskab
* Projektet flytter film- og mediebrugen i daginstitutionerne fra at være passiv, til en aktiv film- og medieforståelse
* Med god forberedelse kan PixiFilm-konceptet være basis for gode differentierede lege- og læringsmuligheder for alle børn. PixiFilm har hermed et inkluderende potentiale

Læs mere og hent sammenfatningen her

Projektkoordinator

Trine Mølgaard Jensen
Tlf. +45 5118 0761
Mail: [email protected]

Kontakt

  • Kulturregion Fyn
  • Odense Slot
  • Nørregade 36-38
  • 5100 Odense C
  • Tlf.: 2928 1335
  • Mail: [email protected]

Projekter

  • Mere om vores projekter
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet
  • Fynske Fodspor

Indsatsområder

  • Om vores Indsatsområder
  • Kultur i Natur
  • Kultur og Sundhed
  • Visuel Kultur

Kulturregion Fyn

© Kulturregion Fyn 2025

User menu

  • |
  • Om os
  • |
  • Organisation
  • |
  • Kontakt
  • |
  • Privatlivspolitik
  • |
  • Cookieinformation